MEDDELANDE och SENASTE NYTT 2017

2017-06-29

Utflykt med Alingsås Släktforskarförening lördagen den 17 juni 2017.
Alingsås Släktforskare åkte på bussutflykt i ett sommarfagert Västergötland. Med Roland och Ängbergs Buss gjorde vi en dagstur upp till Falbygden. Dagens guide på bussen var vår ASF-medlem Lena Wallin som också är auktoriserad Västgöraguide. Det var morgonpigga och förväntansfulla släktforskare som lämnade Alingsås och Potatisfestivalen för nya äventyr. Vår färd gick via Vara – Vilske Kleva – Gudhem – Ekornavallen och Segerstad. Vid Ekornavallen kan man verkligen förstå att Västergötland har en fantastisk historia. Tänka sig att några av gravarna på vallen faktiskt är lika gamla som Egyptens pyramider! Vi passerade Döbelnsgården som ägs av Döbelnssällskapet. Flera i bussen minns sin litteraturhistoria från skolåren då de fick läsa Fänrik Ståls sägner om Döbeln vid Jutas. Tänk att hans förfader var med och startade Ramlösa i början av 1700-talet

Under förmiddagen blev det fika och sedan besök på två museer som drivs av lokala ideella föreningar. Gunvor Johdets bonadssamling och Dalénmuseet i Stenstorp. De gamla bonaderna från olika årtionden gav tankvärda ordspråk med vackra motiv och färgsättningar som speglade sin tid. Det blev många igenkännande motiv och texter – som gjorde de flesta av oss nostalgiska när minnen från barndomen plötsligt dök upp. Allt var fint presenterat i det gamla postkontorets olika rum – och mitt i stora rummet tronade det bruna linneskåpet med broderade lakan och örngott. Här fanns även en krustång som användes för att krusa örngottsbanden.
I det tidigare tingshuset i Stenstorp finns Dalénmuseet som ger oss en inblick i nobelpristagaren Gustaf Daléns uppväxt och uppfinningsrikedom. Gustaf Dalén föddes i Stenstorp och efter sina studier på Chalmers gjorde han bl a revolutionerande uppfinningar inom fyrtekniken. Detta gjorde honom också berömd över hela världen. Men många av våra släktforskare hade aldrig varit på Dalénmuseet tidigare. Tänk vilka skattgömmor man kan finna… Vi fick en guidad rundvisning i museet och fick uppleva både ett ljusspel och en film som gjorde det möjligt att förstå omfattningen av Gustaf Daléns uppfinningsrikedom. AGA-spisen, fyrljuset, filmprojektorer, radio- och TV-apparater, lung- och hjärtmaskinen och kuvösen. Vi fick också lära oss att AGA-spisen numera tydligen är en spisarnas ”Rolls-Royce” i Storbritannien.
Lunchen intogs på Restaurang Bredablick uppe på Mösseberg med en fantastiskt vacker utsikt utöver Falbygden och Ålleberg. Tänk vilken tur vi hade med vädergudarna! Före hemfärd var det dags för ett besök på Redberga gård. Det var Christina Wiberg som glatt mötte upp utanför galleriet för att berätta om konstnären Harald Wibergs liv, hans passion för naturen, hans verk - och hans medverkan i TV-programmet Korsnäsgården. De flesta fick här en aha-upplevelse och igenkänningsfaktorn var stor. Julkorten med det kända Tomtemotivet sålde som smör i solsken! Ändå har vi inte passerat Midsommar…

Hemfärden gick via Herrljunga och Vårgårda. Guiden Lena gav tips om ett lite speciellt besöksmål utanför Floby. Alphems Arboretum – en park full av träd, buskar och stenar anlagd av lantbrevbäraren Gegerfeldt. Den lilla stugan i trädgården sägs ha varit en inspiration för tecknaren Gustaf Tenggren, med anor från Magra, när han för Walt Disneys räkning tecknade Snövit och de sju dvärgarna.

Föreningens ordförande passade under hemvägen på att informera om föreningens höstaktiviteter och årets Släktforskardagar i Halmstad den 26-27 augusti. Styrelsen är tacksam för tips på föredragshållare och även tips på nya utflyktsmål. Vilken vacker sommardag vi fick! Termometern visade +23o C och åter tillbaka i Alingsås fanns ju möjligheten att gå ner på ”stan” och mingla bland festivalbesökarna eller ta sig en fika i Kaféstaden.  Nu är det sommaruppehåll och tid att hälsa på släkt och vänner.
Trevlig släktforskarsommar önskar styrelsen!

2017-03-27

Vårens bussutflykt lördagen 17 juni

Program för vårens bussutflykt med Alingsås Släktforskarförening 2017

2017-02-11

Årets upplaga av Släktforskardagarna går i år av stapeln i Halmstad

Länkar till hemsida och facebooksida

www.sfd2017.se

Arrangör: Hallands Släktforskarförening

Gott Nytt Släktforskarår 2017

önskar

Alingsås Släktforskarförening

Vi är glada över ert intresse
Ni får alla mer än gärna bidra med intressant information eller axplock ur er forskning eller kuriosa som ni hittar under er forskning

Välkomna

Webansvarig: Börje Rajala
- webmaster@alingsasslaktforskarforening.se

Tidigare års Senaste Nytt med föredrag m.m.